Den officiella statistiken - så har rekryteringskampanjerna gått under coronakrisen 2020

✓ Ökat antal klick på jobbannonser

✓ Lägre annonseringskostnader

✓ Fler ansökningar per tjänst

Vi kan alla skriva under på att 2020 inte är som något annat år. Alla företag och branscher har påverkats på ett eller annat sätt, men hur har viruset påverkat just digital jobbannonsering via sociala medier?

Vi har nu facit. Här kommer den sammanfattade statistiken för våra rekryteringskampanjer under coronapandemin:

  • Antalet ansökningar har ökat med hela 44%

Det finns naturligtvis många potentiella förklaringar till den markanta ökning vi ser i antal ansökningar per tjänst mot föregående år. En är den ökade rörligheten på arbetsmarknaden till följd av uppsägningar och permitteringar. En annan kan vara det faktum att människor spenderar mer tid hemma, är mer aktiva på sociala medier och ifrågasätter sina livsval i större utsträckning. Oavsett vad så skapar ansökningsboomen goda möjligheter för arbetsgivare att få in fler kvalificerade ansökningar.  

  • Dubbelt så mycket valuta för exponeringen

När vi jämför klickkostnaden (CPC) mot föregående år ser vi att kostnaden för ett klick har halverats under coronapandemin. Det innebär att en annons, för samma kostnad, kan exponeras för en större målgrupp. Fler kandidater ser jobbannonsen helt enkelt!

  • Rekordhög CTR 

Vi på Jobtip har alltid levererat högre CTR än genomsnittet som ligger på 0,9%. Under coronapandemin har vi dock haft en ovanligt högt snitt på hela 2%, och i september tog vi det till nya höjder och landade på rekordhöga 2,52%!

En liten ljusglimt i vår vardag just nu är att jobbannonserna går bättre än aldrig förr! Vill du veta hur vi kan boosta er rekrytering? Fyll i kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss!