Employer Branding

Jobtip har länge hjälpt sina kunder med Employer Branding. Här bygger experter, i form av erfarna kommunikatörer, copywriters och marknadsförare, upp en Karriärsida med tillhörande kampanj som riktas ut på sociala medier. Om ett företag upplever att de har svårt att attrahera en viss typ av yrkesgrupp fungerar karriärsidan som en förlängd arm till verksamhetens egen hemsida. Jobtip är specialister på att hitta kärnan i varje verksamhetskultur. Genom att analysera vad en specifik yrkesgrupp tycker är attraktivt kan Jobtip lyfta fram rätt innehåll och anpassa Karriärsidan efter detta.

Vikten av ett starkt Employer Brand

Organisationer idag lägger mycket medel på att marknadsföra sig själva och skaffa nya kunder. De glömmer dock desto oftare att sätta det allra viktigaste och mest kostnadseffektiva medlet för att synas i centrum - deras anställda. Att satsa på Employer Branding gör att både rätt medarbetare och rätt kunder attraheras.

För verksamheter som satsar hårt på sitt Employer Brand är det viktigt att stoltsera med roliga händelser som sker. Det kan vara allt ifrån när de vinner ett pris, till någon rolig resa som de gör tillsammans. Enkel sagt - som arbetsgivare ska man inte vara rädd för att visa upp insidan, då det är insidan som visar verksamhetens kultur.

Hur fungerar Employer Branding i praktiken?

Nyckeln till ett bra Employer Brand är att förstå sig på sitt eget varumärke och lyfta fram sina anställda genom att skapa engagemang för organisationen - likväl internt som externt. Det är viktigt att medarbetarna känner sig stolta över att de får vara en del av verksamheten, vilket i sin tur får de att vilja vara ambassadörer som kan föra det goda ryktet vidare. Det är nämligen så att potentiella kandidater har en förmåga att lyssna mer på likvärdiga anställda än chefer angående varför de ska söka sig till en organisation.