Svenskarna och internet 2019 – på två minuter!

Rapporten som avslöjar svenskarnas internetvanor är äntligen här!

Nyligen släpptes den 167 sidor långa rapporten ”Svenskarna och Internet”, som kartlägger svenskarnas vanor och inställning till både internet och sociala medier.  Men eftersom du antagligen har viktigare saker att göra (till exempel kolla din Facebook) än att sitta och läsa rapporten från pärm till pärm så kommer vi här sammanfatta det viktigaste för dig så att du snabbt kan få koll på vad svenskarna egentligen gör på internet, och hur framtiden kan komma att se ut!

Här har du godbitarna:

  • 95% av svenskarna använder internet dagligen
  • 83% av svenskarna använder sociala medier
  • 65% av svenskarna använder sociala medier dagligen
  • 74% av svenskarna använder Facebook
  • 61% av svenskarna använder Instagram
  • 31% av svenskarna använder LinkedIn

Nya tider för kungen av sociala medier
Rapporten visar att Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, där sociala medier spelar en extremt stor roll i våra dagliga liv. Även om användarantalet för i princip samtliga sociala medier fortsätter att ligga högt så har antalet användare planat ut under det senaste året. Fram tills 2018 så har vi sett en kontinuerlig tillväxt, som nu för första gången avtagit! Facebook, kungen av sociala medier, möter alltså något de tidigare aldrig har varit med om – en avtagande tillväxt.

Har Facebook peakat?
En annan intressant aspekt som påvisas i rapporten är att det skett ett generationsskifte på sociala medier. Yngre väljer idag bort Facebook till förmån för medier som Snapchat, Instagram och uppstickaren TikTok. Åldersgruppen som Facebook ökar mest i är 66+, medan de yngsta i allt större utsträckning vänder sig till andra sociala medier. Det här kan bero på flera orsaker. En potentiell förklaring skulle kunna vara att Facebook, eftersom de i princip var först, idag ses som något gammalmodigt. Det har skett ett generationsskifte och Facebook är numera något som hör ungdomarnas föräldrageneration till.

Det stormar kring Zuckerberg – men Facebook står tryggt!
Facebook har även varit i en del blåsväder på det senaste året, dels på grund av sin hantering av data och användarnas integritet, och dels på grund av hur de har hanterat till exempel politiska annonser och falska nyhetsartiklar.

Även om Facebook för första gången sedan de slog igenom inte växer bland svenska användare så bör man komma ihåg att de fortfarande sitter tryggt på tronen med majoriteten av användarna. Instagram knappar in något, men de har fortfarande en lång bit kvar innan de kan knipa förstaplatsen från Facebook, och andra sociala medier ligger långt efter.

I dagens samhälle är alltså sociala medier en av de platser där man enklast når människor, och sociala medier spelar en stor roll i att forma våra liv. På senare tid har detta även börjat inkludera rekrytering och jobbsökande. Idag är det inte på jobbsiter eller platsbankerna du hittar kandidater, utan kandidaterna finns där vi spenderar vår tid – vilket är på sociala medier.

Summan av kardemumman är helt enkelt att även om tillväxten har avstannat något så används sociala medier fortfarande av en överväldigande majoritet. Den genomsnittlige svensken spenderar två timmar och 23 minuter om dagen på sociala medier och vi ser inga tecken på att användandet kommer avta.

Men även om en sådan här rapport ger mycket nyttig information så väcker den även frågor. Kommer Facebook ersättas med något annat? Är det nyhetens behag som styr vilka sociala medier som får bära kungakronan under vissa perioder?  Det får framtiden utvisa. Men det vi kan säga säkert är att sociala medier inte lär försvinna inom den närmsta framtiden!


https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2019/

https://www.axios.com/facebook-reputation-drops-axios-harris-poll-0d6c406a-4c2e-463a-af98-1748d3e0ab9a.html

https://www.theverge.com/2019/3/7/18253547/facebook-zuckerberg-future-blog-post-redefining-reputation

Skapa attraktiva rekryteringsannonser