Jobtip Social Recruiting

Social Hiring, Social Media Recruitment, Social Recruiting. Kärt barn har många namn, så är även fallet med rekrytering via sociala medier. Enklast beskrivet är Social Recruiting en målgruppsanpassad rekryteringsannons som riktas mot noggrant utvalda kandidater på sociala medier.

De bästa kandidaterna finner du inte på jobbsajter – de befinner sig redan ute på arbetsplatser. Genom riktade och attraktiva annonser i sociala medier når du även
passivt arbetssökanden, det vill säga de som redan har en anställning eller inte aktivt söker efter ett nytt arbete. 80 procent av arbetstagare kan idag tänka sig att byta arbetsplats om rätt möjlighet dyker upp – vad är då bättre än att visa upp din jobbannons i innan-läggdags-surfet eller paus-på-jobbet-surfet.

Kostnadseffektiv rekrytering

Social Recruiting blir kostnadseffektivt då:

  • Endast relevanta personer ser er jobbannons.
  • Kort rekryteringsprocess, det går snabbt att skapa en kampanj som sedan
    riktas till rätt potentiella kandidater. Genom att nå rätt kandidater direkt minskas arbetet med att sålla bort ansökningar.
  • Målgruppsanpassad jobbannonsering i kombination med en lockande och ux-optimerad landningssida sänks risken för felrekrytering.

Nå passiva arbetssökande

De bästa kandidaterna finner du inte på jobbsajter – de befinner sig redan ute på arbetsplatser. Genom riktade annonser i sociala medier når du även passiva arbetssökande, det vill säga de som redan har en anställning eller inte aktivt söker nytt arbete. 80 procent av arbetstagare kan idag tänka sig att byta arbetsplats om rätt möjlighet dyker upp – vad är då bättre än att visa upp din jobbannons i innan-läggdags-surfet eller paus-på-jobbet-surfet. Jobbannonser är ett bra tillfälle för ett företag att marknadsföra sitt arbetsgivarvarumärke. I en värld där konkurrensen om de bästa talangerna blir allt tuffare är det ännu viktigare att få kandidaterna att välja dig, istället för tvärtom.